Bespaar tijd met een goed opgestelde FAQ-pagina op uw website

Gepubliceerd op:
December 3, 2020
Actua

Veel websites hebben een FAQ- of Frequently Asked Questions-pagina op hun website. Deze pagina beantwoord veelgestelde vragen die klanten of leads hebben over uw onderneming, product of service.Heeft uw onderneming nog geen FAQ-pagina? Dan is het hoog tijd om er eentje op te stellen. Een FAQ-pagina heeft namelijk heel wat voordelen.

FAQ-pagina: de voordelen

  • Uw websitebezoekers vinden meteen een antwoord op de vragen die ze hebben = happy customers!
  • Het ontzorgt de (live) customer support-dienst. Ze worden niet langer gecontacteerd voor veelgestelde vragen en kunnen focussen op complexe(re) issues
  • Het draagt bij aan de SEO van uw website, wat betekent dat de website beter vindbaar wordt in zoekmachines
  • Het creëert vertrouwen bij (potentiële) klanten. U toont aan dat u nadenkt over de vragen waar ze mogelijks mee zitten en wilt hen hierbij ondersteunen.
  • Het is de perfecte manier om uw kennis in de kijker te zetten en (potentiële) klanten te overtuigen van uw expertise.
  • Het kan (potentiële) klanten helpen bij het navigeren door uw website.

Zoals u hierboven kunt lezen, kent een FAQ-pagina heel wat voordelen en is het een echte must voor uw website. Tijd om aan de slag te gaan!

Stappenplan voor het opstellen van een FAQ-pagina

1. First things first: ga na wat de meest gestelde vragen zijn over uw product, dienst of onderneming.

De grootste bron van dit soort informatie zijn uiteraard uw collega’s van customer support. Zij zijn veelal de allereersten die in contact komen met de (potentiële) klant bij vragen en problemen. Luister ook eens bij uw collega’s van sales of verkoop. Zij zitten een stapje verder in de customer journey, maar ook in dit onderdeel van het verkoopproces zitten (potentiële) klanten gegarandeerd met vragen.Doe een keyword audit en ga op zoek naar vragen die mensen stellen over uw product, sector of onderneming. Een keyword audit is een zoekwoorden-analyse. Tijdens zo’n analyse gaat u op zoek naar veelgebruikte zoektermen in zoekmachines zoals Google. Sommige tools geven ook het zoekverkeer mee. Dit geeft aan hoe vaak de zoekterm gemiddeld per maand wordt ingegeven in een zoekmachine. Is dit cijfer hoog? Dan weet u dat veel mensen hier vragen over hebben. Speel in op deze vragen!Een leuke, eenvoudige tool is answerthepublic.com. Geef een algemeen zoekwoord in, relevant voor uw product of onderneming en ontdek welke vragen mensen stellen over dit onderwerp.Een ander simpel trucje om te achterhalen welke vragen uw klanten hebben, is kijken naar de suggesties van Google. Dit zijn de zoekwoord-suggesties die automatisch verschijnen wanneer u een zoekwoord ingeeft in de zoekbalk.Heeft u een zoekfunctie op uw website? Analyseer regelmatig de woorden die gebruikers hier ingeven. Ook dit kan inzicht geven in de vragen en problemen die bezoekers hebben tijdens het bezoeken van uw website.

2. Breng structuur aan

Nu u een heleboel vragen verzameld heeft, is het belangrijk om deze logisch te structureren. Ga op zoek naar patronen en categorieën om de verschillende vragen in onder te brengen. Klanten met vragen over de levertermijn willen niet 5 minuten zoeken tussen alle vragen én antwoorden. Structureer de vragen door gebruik te maken van titels, tussentitels en categorieën.

3. Zorg voor een vlotte navigatie via de FAQ-pagina

De kans is groot dat de vragen en antwoorden op deze pagina ergens vermeld staan op de website. Voor u is dit duidelijk, maar voor de bezoeker kan het even zoeken zijn om alle nodige informatie te verzamelen. Link in uw FAQ-pagina door naar het product in kwestie of de pagina in kwestie. Dit zorgt ervoor dat websitegebruikers vlotter kunnen navigeren door uw website en snel de gewenste antwoorden én extra context krijgen.

4. Gun de FAQ-pagina een goed zichtbaar plaatsje op uw website

Een goede FAQ-pagina opstellen vraagt tijd. Eenmaal de pagina op punt staat, verdient het resultaat dan ook een duidelijke en goed zichtbare plaats op uw website. Veel websites plaatsen de FAQ-pagina in de navigatie of onderaan in de footer van de website.

5. Voorzie extra support

Let op, het hebben van een FAQ-pagina betekent niet dat u geen support meer hoeft te bieden. Een FAQ-pagina bespreekt veelgestelde vragen, maar het is mogelijk dat uw (potentiële) klant meer support op maat nodig heeft. Voorzie daarom op de FAQ-pagina een duidelijke verwijzing naar uw overige support kanalen. Zo weten ze meteen hoe ze u snel kunnen bereiken. Idealiter voorziet u ook een webchat-mogelijkheid zodat gebruikers meteen extra info kunnen verkrijgen.Heeft u zelf geen tijd om uw support kanalen te beheren of wenst u uw customer support uit handen te geven? Doe beroep op de diensten van Memo. Dankzij de combinatie van state of the art technologie, flexibiliteit en een doorgedreven aanpak op maat, zorgen we voor een proactieve afhandeling van elke vraag, elke bestelling en elke dringende interventie.